lørdag den 30. juli 2016

Dag 1, Mansilla de la Mulles - Leon (18.2km)

Efter en god nattesøvn som startede meget varmt - tror der var 28 grader i rummet - endte det så koldt at jeg i løbet af natten måtte dække mig af med min silkedyne. Jeg tror at temperaturen var faldet til 15 grader i løbet af natten og heldigvis var de store altandøre åbne så vi nød godt i rummet af den faldende temperatur. Jeg vågnede ved uro i rummet og jeg så at flere var gået og klokken var kun 6.00. Klokken 6.20 stod jeg op og Lennart var også vågnet. 
Klokken 6.46 stod vi i haven og drog atsted. Vi tankede lige vand i en brønd på vejen og så gik det ellers mod Villarmoros og videre til Puente Villarente hvor vi havde planlagt morgenmad. Vi sprang det første sted over - hvilket vi ikke skulle have gjort, idet andre steder i byen enten havde lukket eller ikke havde morgenmad. Det betød, at vi valgte at gå videre til Arcahueja som vi nåede kl. 9.25. Vi var gået ret langsomt idet Lennart har problemer når det går opad. Vi nåede som sagt byen og fik en dejlig morgenmad der, med en skøn friskpresset appelsin juice.


Fyldt med energi drog vi videre - gennem Puenta Castro - hvor Daniel og jeg havde boet sidste år i albergue Santa Tomas - og videre gennem Leon til vores albergue Benedictinas hvor vi ankom kl 12. Det gav en gennemsnitsfart på ca. 4 km i timen hvilket er lidt under min normal. Det skyldes primært at Lennart har det svært når det går opad og  vi har valgt at lave lidt ændringer af ruten for at undgå de store stigninger. Forhåbentligt bliver det bedre med Lennart.
Efter bad og at havde gjort klart til natten ville Lennart lige have en time på ryggen mens jeg opdatedre min blog. Derefter gik vi en tur rundt i Leon, så Catedralen og købte bananer og pærer på markedet. Tilbage til alberget hvor vi sad lidt i gården indtil vi hørte noget sækkepibemusik. Vi gik ud for at se hvad det var.


Her ses Lennart på vej ud af alberguet.
Det viste sig at der var et bryllup i kirken tæt på alberguet - Santa Maria - og i forbindelse med det bryllup spillede et sækkepibe orkester...


Jeg fik optaget en del af deres spil samt bryllupsgæsterne på video - se video - og bruden kom i en gammel  Chevalet som Lennart stod og beundrede.



Vi gik tilbage til albergue og da klokken blev 19, gik vi til en kort messe hos nonnerne. Vi bor jo på et kloster så der er messe hver dag. Da det er lørdag er der Vispers, som er en start af søndagens højtid.


Derefter gik vi over og delte 2 pints, hvorefter vi gik i seng.




1 kommentar:

  1. Jörgen Skouborg30. juli 2016 kl. 18.28

    Hej Michael!
    I önskas begge en god tur.
    Jeg glæder mig til at læse dine beretninger.
    Neel og jeg ramte flere gange Caminoruten med vandrere på vores Europa tur i husbilen 2013

    SvarSlet