tirsdag den 3. september 2013

Dag 16, Sahagun - El Burgo Ranero

Tirsdag den 3 september 2013
Sahagun (albergue Cluny muni.) - El Burgo Ranero (albergue Laffi muni.) 17,7 km (367,4)

Som tidligere nævnt, så var vi ikke mange på alberguet. Det betød at jeg først vågnede da en skrigende spansk rengøringdame kom ind i alberguet. Der var flere som også havde sover igennem. Klokke var 8 da hun kom ind så jeg fik fart på og stod på gaden kl. 8.20. Jeg vidste at det ville blive en hård og varm dag selvom turen var kort. Hvad værre var, at jeg vågnede med meget uro i maven. Det kunne jeg ikke forstå indtil jeg kom til at tænke på hvad jeg havde fået af vand dagen før. Det var årsagen, jeg havde næsten ikke drukket vand, men fået 3 øl i løbet af eftermiddagen/aftenen i går.  Det var ikke godt, så jeg standsede ved en tienda og købte nogle energidrikke. Drak den ene og begyndte så at gå. De første 3 km var ret hårde. min mave roterede stadig og jeg fuldstændig flad. Jeg drak så den anden og efter yderligere 3 km begyndte min krop at føles normal. Jeg havde glemt de meget belærende ord som jeg ofte siger til de yngre. Når man er ung, er kroppen ens slave. Intet kan ske og man kan udnytte den ekstremt. Når man bliver ældre bliver ens krop ens partner og det er nu nødvendigt at lytte til den hele tiden.

På hele turen føltes mine ben lidt tunge og samtidig fik jeg ret med hensyn til varmen. jeg måtte gå betydeligt ned i tempo. Da jeg kom til Bercianos efter 10 km, var der en par i starten af byen. Her sad amarikanerne - de forresten 5 - og jeg hilste på den og fik mig endnu en energi drik. Amerikanerne gik uden rygsække eller med megen lille - kun til vand og kamera. Jeg forlod dem og halvvejs til El Burgo passerede jeg Annemarie og de 2 canadier.  Jeg gik videre og nåede frem ved 12.30 tiden hvor flere kendte ansigter allerede sad og ventede på at alberguet lukkede op kl. 13.


Ovenstående viser alberguet, bygget af halm og ler. Da jeg havde fået min seng, var det gennem den sædvanlige rumle og man kan tydelig se min bluse på tørresnoren til højre.

Jeg gik så en tur i byen fik handlet lidt sodavand og en nektarin. Satte mig så i skyggen for det er blevet godt varmt og spiste min frokost (nektarinen). Jeg har overhovedet ingen appetit før efter nogle timer så jeg regner med at jeg skal have en dejlig pilgrimsmenu i dag uden øl eller rødvin.

Der er ingen WiFi på alberguet, som et et Donativo albergue. Det betyder at lægger penge i en kasse - ligesom en postkasse. Du lægger det antal € du mener at det er værd. Der er gratis internet, men ikke WiFI, som du også kan lægge lidt € for.

Nå, men det viste sig at der er gratis WiFi lige over vejen på baren/restauranten hvor jeg så sidder og opdater min blog.


Man kan svagt se min hat på bordet, yderste til venstre. Det er Irene fra Tyskland som sidder ved det andet bord. Nu er jeg ved at være færdig, så jeg har lige bestilt en ccl. 

Resten af dagen slappede jeg af med lydbog og hyggeligt samvær med de andre pilgrimme. Jeg fik snakket lidt mere med Irene fra tyskland og Andria fra Colorado, US. Begge har jeg set jævnligt men kun hilst på. Og Knud og Mona kom forbi. De bor lidt ned ad gaden i et Hostal. I byen er der en togstation som de ville ned og kikke på. De kom tilbage lidt efter, idet der var for varmt og for langt at gå.
Jeg havde egentligt ikke den store lyst til aftensmad, men da klokken blev 19.30 gik jeg alligevel over til restauranten hvor jeg fik lidt melon og jambon. Det var nu dejligt. Jeg havde også handlet ind til næste dag herunder yogurt til min morgenmad. Jeg sad sammen med Knud og Mona. De er et par hyggelige pensionerede lærere fra Århus, og det slutter med at gå i Leon, hvor de så lejer en bil og kører resten af vejen. Knuds store interesser er kirker så han skal se den allesammen. Jeg fortalte ham om den i Portomarin som er blevet flyttet og den blev han meget interesseret i.
Da klokken nærmede sig 21 sagde jeg godnat og gik i seng. 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar