lørdag den 1. september 2012

Dag 12, Ribadiso - Arca o Pino

Dag 12 – 1. september 2012
Ribadiso  - Arca o Pino (22 km)
Tidligt kaldte den første mobiltelefon til vækning og derefter gik det slag i slag. Til sidste stod jeg også op og klokken var 6.45. Jeg var ude af døren kl. 7.00 og derefter via Arzua, hvor jeg så at temperaturen kun var 8 grader den morgen. Det var godt nok koldt og det havde været koldt i et par dage nu om morgenen. Eftermiddagen var stadig varm – 24-25 grader. Det er en dejlig tur gennem, store skovarealer.
Efter 14 km stoppede jeg i Salcada hvor jeg fik faffe og lidt at spise. Derefter forsatte jeg via Santa Irene til Arca – også kaldet Predouzo hvor jeg var kl. 11.36. Godt nok hurtigt i dag. Klokken 12 åbnede alberguet – Porta de Santiago, som var et dejligt køligt albergue.
Jeg fik en sang, vasket mig og vasket tøj. Derefter gik jeg så en tur i byen og rendte igen ind i Michael og Celline fra sydafrika. Først fik vi en øl sammen og derefter gik vi et andet sted hen og spiste med rødvin. Det blev til adskillige glas rødvin fordi vi kom til at diskutere politik – først Obama og derefter social politik, hvor han kunne fortælle at 50 pct af sydafrikas (25 mill.)indbyggere manglede basale ting, som vand, el og job. På trods af at mange gerne ville højne det sociale niveau, så var der ikke penge til det. Han havde selv flere virksomheder, som havde ansatte, primært sorte kvinder og hans udgangspunkt var at jo flere ansatte han kunne få jo bedre for sydafrika. Vi enedes om at der var stor forskel på Danmark og Sydafrika.
Mens vi sad der kom Elena og Julie med de 3 irske piger forbi, godt at de også var nået frem. De boede på Xunta, men måske ses vi senere. Hvis ikke har vi alle aftalt at mødes til messe i katedralen – søndag d. 2 sept. kl. 12. Det samme gælder Michael og Celline.
Jeg sagde farvel til Michael og Celline og vendte tilbage til albergue. På vejen løb jeg ind i Pia og Clara som boede i et andet albergue. De var ret ked af at de havde sagt ja til at bo der, specielt da de så mit albergue. De valgte at skifte, men kunne ikke få penge retur fra det andet, men de flyttede alligevel ind i albergue Porta de Santiago. Det hjalp sikkert også at en ganske sød fyr, synes hun, boede der og at jeg kendte ham og kunne præsentere dem for hinanden.
Vi sad flere i haven resten af dagen og snakkede og mens jeg sad der, kom der en italiensk pige og sagde at der var mad til mig på det andet albergue. Jeg drog derfor ned til Xunta hvor jeg fik et glas hvidvin og og lidt pasta med bacon. De var der alle, Julia, Elena og de 3 irske, samt mange flere.
Derefter var det hjem og i seng, jeg skulle jo helst tidligt af sted næste dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar