onsdag den 24. juni 2015

Dag 5, Acebo - Ponferrada (16 km), bus to Villafranca del Bierzo

Vi vågnede lidt efter 7 og stod så op. Vi spise morgenmad på alberget sammen med Max.

I går eftermiddag var Max kommet forbi for at få lidt RadioSalil på benet og han blev overrasket over at se vores alberge med pool m.m. Det lignede jo et 3 stjernet hotel. Han spurgte om vi skulle spise aftensmad sammen - for så ville han komme forbi senere og spise her sammen med os.
Britta ringede i det samme så han vinkede og gik.
Max kom ved 7 tiden og vi spiste sammen - også en skøn dame fra Australien og en dame fraTyskland sad ved vores bord. Det var en ringtig hyggelig aften. Max snakkede om, at han nok ville tage en taxa til den Ponferrada i morgen og han ville så skrive på facebook for at høre om vi eventuelt ville med. Inden han gik fik han lige have lidt mere salve på sit skinneben.
Om morgenen ringede han imidllertid, at han havde glemt sin hat, så han ville komme forbi. Det var derfor han spiste morgenmad med os.
Daniel og jeg havde imidlertid besluttet at gå til Ponferrada og så kunne vi alle mødes senere på alberge Alea i Ponferrada.

Starten af turen var smuk så Daniel skulle lige foreviges med den natur som vi også havde fra vores balkon på alberget.

Vi passerede Riego de Ambros hvor vi tankede vand midt i byen.

Udenfor byen var der en lille have hvor vi fik forfriskninger.

Så gik det gennen Molinaseca,

hvor vi egentligt skulle have boet og lidt udenfor byen kom der en SMS fra Max at han ville blive på "vores" alberge i Acebo et par dage og slappe af ved poolen. Så vi ser nok ikke ham mere. Daniel og jeg snakkede om hvad vi så skulle og vi blev enige om at gå til busstationen istedet og tage bussen til Villafranca del Bierzo. Efter planen skulle vi jo egentligt være der efter dagens vandring, så det var en god ide.
Vi fortsatte så mod busstationen og passerede Castillo de los Templarios - tempelriddernes borg.

Da vi kom til busstationen købte vi billetter til Villafranca - bussen gik en time efter - kl. 13.30
På vores vandring mod busstationen have vi forsøgt at finde et sted hvor vi kunne få en hamburger med det hele. Vi var inde på 3-4 barer - men det havde de ikke. Jeg sagde så at jeg kendte et sted i Villafranca hvor de havde gode burgere. Det afgjorte definitivt sagen - bus til Villafranca

På busstationen sad vi så og fik en forfriskning og ganske lidt at spise - bocodillos med henholdsvis bacon og skinke.

Da vi landede i Villafranca, var busstationen lige foran et alberge - Monasterio San Francisco, hvor vi så gik ind. Vi sikrede os at der var WiFi og fik så en 3 sengsstue. Vi stillede vores rygsække og gik direkte ned til Plaza Mayor hvor vi fik den dejligste hamburger begge 2. Mens vi spiste snakkede vi igen om hvad vi skulle gøre med hensyn til hans knæ. Han vil helst ikke gå så meget mere, så foreløbig har vi aftalt at dele den næste tur i 2. Når vi så kommer bagud, så tager vi en bus og kommer tilbage på ruten igen. Faktisk ligesom i dag
Efter vores hamburger gik vi en kort tur - der var 35 grader varmt nu - op til det alberge som jeg plejede at bo på.
Derefter gik vi så tilbage og kunne nu konstatere at den WiFi som var på vores alberge kun virkede i baren og ikke i vores rum eller andre stder. Da klosteret var stort og vi boede langt fra baren var det ikke hensigtmæssigt at bo der. Daniel havde undersøgt WiFi på mit gamle alberge da vi var der og kunne sige at det var tiptop der. Jeg besluttede så at, vi forlod vores alberge og flyttede ind på mit gamle - Ave Fenix.
I skrivende stund har vi da også begge været i bad og vasket tøj og Daniel hygger og hviler sig mens jeg opdaterer bloggen.

Senere gik vi ned til byen hvor Daniek fik sin anden burger den dag. Selv fik jeg æg med stegt bacon og frites. Til gengæld fik jeg øl til.