fredag den 31. august 2012

Dag 10, Portomarin – Palas del Rei


Dag 10 – 30. august 2012
Portomarin – Palas del Rei (26 km)

Dem jeg sov sammen med i dag, var meget stille og stod stille op om morgenen.  Jeg fik snuet en del og stod op da jeg synes at jeg var klar. Klokken var så 7.22 og jeg fik ordnet mig, pakket og drog afsted.
Aftenen før var jeg løbet ind i Bill fra US, en høj fyr på 2,15m vil jeg tro. Jeg får snakket kort med ham engang imellem  når vi mødes. Jeg lærte ham at kende gennem Susan som havde snakket med ham tidligere. Nå, men han havde fortalt mig at der var en dansk dame på Xunta og at hun var meget dårlig til engelsk, så han havde sagt til hende at hun skulle finde mig – en dansk mand for at få snakket lidt dansk. Senere havde også Julia mødte hende og sagt, at Michael fra danmark var her også og at hun sikkert kunne møde ham om aftenen til messe. Vil lige også sige at Ben normalt sover udendørs et sted i byen, og at han kun engang imellem tager på albergue for at blive vasket. Hvis jeg havde den højde var det sikkert også nødvendigt for mig at sove udendørs.

Tilbage til denne morgen, hvor jeg i udkanten af byen passerede en dame og jeg sagde, som man siger når man passerer en, Hola, buen camino. Hun svarede tilbage med en accent hvorefter jeg spurgte hvor hun kom fra. Hun var fra Danmark og hed Helle. Hun var fra Ølgod i jylland, tilflytter fra nordsjælland. Vi fulgtes derefter sammen til Gonzar, hvor jeg mødte Ingrid fra tyskland og Michael og Celinne fra sydafrika.

Jeg fik kaffe og en tortilla com jamon og satte mig ved Ingrid. Pludselig var Helle forsvundet og efter kaffen fulgtes jeg så med Ingrid videre gennem Hospital, Ligonde, Eirexe og Portos til Palas de rei. Jeg havde boet i Portos i 2011. Vi nåede vores albergue Buen camino, fik en seng og jeg fik ordnet alt som jeg plejede. Ingrid udtrykte igen utilfredshed med hendes veninde som kørte i taxi fra sted til sted og forventede så at være sammen med hende alene resten af dagen.  Jeg inviterede hende straks med til vores middag om aftenen og synes ellers at hun snart skulle tage skeen i den anden hånd og se at få et mere socialt liv på alberguet og ikke hele tiden indordne sig.

Efter at have ordnet mig gik jeg ud i byen, fandt en godt placeret bar, hvor jeg kunne se alle pilgrimmene som kom. Jeg fik en øl og en hamburger (igen) og kort efter kom Ingrid og hendes veninde, Rosa. Mens vi sad der kom Elena og Julie, og senere Susan og kort efter Pia og Clara. Jeg havde  med Julie og Elena at vi skulle lave mad i aften og vi aftalte at mødes kl. 18 for så at handle ind sammen.

Derefter gik jeg ind og begyndte at skrive min blog. Der var bar i alberguet, så jeg købte en flaske rødvin for 4 Eur. Jeg sat så og skrev, men først kom Susan ned og fik et glas og pludselig dukkede Pia, Ishøj op. Hun var gået langsomt i dag og heldigvis havde hendes veninde Pia reserveret en seng til hende for der var ved at være fyldt op nu. Susan forvandt så igen og jeg kunne fortsætte lidt men så kom der en dansk dame og satte sig lidt. Hun gik sammen med 3 andre og var fra Silkeborg. De var alle medlemmer af en vandreklub og det kom bag på mig. Jeg havde set dem mange gange og hilst på dem og jeg troede at det var 2 ægtepar.  Da jeg sagde det til hende begyndte hun at græde. Endnu et glas kom på bordet så hun fik lidt rødvin mens hun fortalte at det netop i dag var 2 år siden at hun mistede sin mand. Vi fik snakket lidt sammen om det og også at hun havde det svært med de 3 andre idet de gik alt for stærkt i forhold til hende så hun havde fået ondt i anklerne af at småløbe engang imellem for at holde trit med dem. Jeg sagde at hun skulle gå i sit eget tempo og så måtte de andre bare acceptere at hun kom senere frem. Det ville hun gøre, sagde hun og forlod mig.

Så kom begge Pia’erne ned og så skulle der flere glas på bordet og Susan kom tilbage, så jeg fik ikke skrevet meget. Tiden gik og Julie og Elena kom og vi fandt ud af at vi nok blev 14 til spisning. Jeg regnede med at Ingrid og hendes veninde Rosa også kom.
Vi købte ind til en tomatsalat og så købte vi flere slags oste, skinke og flute. Derudover oliven og andre småting. Meningen var så at alle andre skulle komme med rødvin. Jeg havde inviteret dem så jeg betalte de 48 Eur som det kostede. Julie var ved at blive vred på mig fordi jeg ville det, men hun overgav sig.
Julie lavede så maden og jeg fandt Ingrid og Rosa, men Rosa besluttede at de ikke ville være med. Jeg undrede mig over at Ingrid igen og igen havde beklaget sig over Rosa, hvorfor hun ikke bare sagde ja, men sådan skulle det ikke være.
Der blev dækket op på torvet foran alberguet og alle havde så rødvin med. Vi fik en rigtig hyggelig aften og vi var – Elena, Julie, Susan, Pia(Ishøj), Pia, Francisca (Italien),3 piger fra Irland (Julie og Elena’s venner), 1 pige fra Italien som var sammen med en dreng fra tyskland.

Derefter var det så i seng og høre lidt lydbog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar