mandag den 27. august 2012

Dag 5, Molinaseca – Villafranca del Bierzo

Dag 5 – 25. august 2012
Molinaseca – Villafranca del Bierzo (31 km)
Jeg stod op kl. 7, pakkede og spiste en banan. Maven var fin nu – dejligt. Så ud af døren mod Ponferrada, videre gennem Compostilla, Columbrianos til  Fuentes Nuevas hvor jeg som sidste år gjorde hold for at få til næring. Efter 10 minutter kom så hele holdet – Julia, Arlene, Claudia, Anne, Elena og Francois. Det var godt gået af dem iog vi aftalte at vi skulle mødes igen i senere på albergue Ave Felix i Villafranca del Bierzo. Jeg forlod dem og fortsatte gennem Camponaraya og mod Cacabelos. Turen mod Cacabelos gik gennem vinmarker og en lille skov. I skoven stod en mand og lave frugtcocktails (2 slags vandmeloner og fyldt op med appelsinsagt) De var skønne og jeg nødt en i fulde drag. Fik kort hilst på Elisabeth fra tyskland – hende lærerinden.
Jeg fortsatte så mod Cacabelos og kort føt byen blev jeg indhentet af Claudia. Hun havde da godt nok gået stærkt. Vil fulgtes gennem Cacabelos – hvor jeg viste hende alberguet det, med dobbeltværelserne. Derefter gik turen op til Pieros hvor hun ville holde 5 min. pause. Det ville jeg ikke så jeg fortsatte elene og ankom til albergue Ave Felix kl. 14. 30 min senere kom Claudia men hun var usikker å om vi skulle blive der nu da der ikke var noget køkken. Hun ville vente og høre de andre når de kom. Jeg havde imidlertid været i bad og vasket tøj inden hun kom, så jeg ville blive. Ved 4 tiden kom de andre, netop som jeg var påå vej ind til byen. De sagde at de havde hørt at Ave Felix var det eneste ledige albergue, så de ville blive.
Jeg tog en rundtur i byen og endte på Plaza Mayor hvor jeg fik endnu en burger og en øl. Klokken var nu 17 og jeg fik en snak med Britta da hun ringede som sædvanlig kl. 17.
Derefter gik jeg ned og handlede i et lille supermarked ( de åbner ført kl. 17) og der mødte jeg alle de andre som var på indkøb. De ville lave smør selv i aften på terrassen og jeg skulle jo levere rødvinen som aftalt.
Mens jeg sad på terrassen bagefter opdagede jeg en dansker, Henrik som var sammen med Dorte (som sov lige nu). De var kommet til Ponferrada dagen for og de var gået til Villafranca – deres første dag.  Vi fik en snak om turen de skulle ud på og det viste sig, at han var helt uforberedt på stort set alt. Ikke at han ikke havde forberedt den, men han havde glemt alt materialet hjemme. Han lånte nu min guide, mens jeg var til messe så han kunne gøre notater.
Jeg havde fundet ud af at der var messe kl. 19.30 i Iglesia Colegiata, så det blev en kort middag hvorefter både Francois og jeg tog til messe.
Efter messen brugte Francois hele turen tilbage til at forklare mig alt. Det vatr ok.
Da vi kom tilbage var der stadig lidt rødvin tilbage og lidt mad. Jeg fik nu hilst på Dorte som fik lidt rødvin.  Henrik er 54 og Dorte er 50 og de er næsten lige flyttet sammen, på østerbro i københavn.  Jeg får nok ikke set dem igen. Dorte fortalte at Henrik havde ond i hoften. Han havde for nylig fået nyt knæ, så jeg tror at han har gået skævt med kroppen og dermed overbelastet hoften. Under alle omstændigheder ville det være for langt5 for dem at gå til O.Cebreiro.
Lige før jeg gik, sagde Arlene at hun ville tage en taxi i morgen til O’Cebreiro fordi hun ikke havde så meget tid før hun skulle hjem til Tyskland, og da hun ikke var helt ok i fødderne ville hun springe næste dag over, fordi den var meget hård. Vi ville så nok ikke ses igen, så vi tog en gribende afsked.
Klokken var nu så mange at jeg smuttede i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar