mandag den 27. august 2012

Dag 6, Villafranca del Bierzo – O’Cebreiro

Dag 6 – 26. august 2012
Villafranca del Bierzo – O’Cebreiro (30 km)
Jeg var oppe lidt tidligt og ude af døren klokken 6.45. Der ville blive en hård dag med 20 km i lige stræk og derefter en stigning på 10 pct de sidste 8 km. turen gik gennem Pereje, Trabadelo, La Portela (hvor jeg boede sidste år, 2011), Vega, Ruitelan og Herrerias. Her startede det opad gennem La Faba, Laguna og derefter til O’Cebreiro hvor jeg ankom kl. 13.30. Der havde været en tur hvor jeg stort set ikke mødte nogen som jeg kendte og hvor jeg kun holdt pauser for at drikke og spise lidt medbragt frugt. Turen op fra La Faba havde været hårdere end jeg havde forventet. Mine ben syrede godt til så jeg måtte lave mange små stop undervejs for at energien tilbage i benene. Som sagt var der også en højde fra 600 m til 1350 m der skulle indhentes på 8 km.
Jeg ankom til Albergue Xunta (Xunta er et municipal her i galicien dvs drevet at kommunen) og der var kun det ene i O,Cebreiro.Jeg var åbenbart en af de første på alberguet så jeg fik en rigtig god seng. Ud over dette fil jeg et handicap rum stillet til rådighed med vask, toilet og bruser. En gang imellem er det en fordel at være handicappet. I løbet af aftenen havde de så åbenbart glemt at jeg skulle bruge det, for det blev låst i løbet af aftenen. Det havde været en hård tur så min rygsæk blev bare sat ved sengen, som blev redt op for mig, hvorefter jeg gik en tur i byen for at finde et stort glas øl.
Da jeg skulle til at sætte mig udenfor i solen ved en bar, blev der råbt efter mig. Det viste sig at være Pia, fra Ishø,Danmark, som jeg skulle have mødt i Astorga. Hun havde efterladt et brev til mig der. Nu var de her, Pia med hendes veninde Pia og dennes datter Sara. Vi fik en rigtig hyggesnak om deres brev og om at de mente at de var så hurtige.  De havde endnu ikke blevet enige med hinanden om, at de skulle blive i O’Cebreiro, men det blev de og skyndte sig op for at checke ind.
Jeg havde, ud over øl også bestilt en tortilla og mens jeg sad og ventede, dukkede Francois op alene. De andre i gruppen havde givet op undervejs – Anna, Elena, Claudia og Arlene. Det var ærgerligt men måske indhenter de set senere.
Jeg gik nu tilbage til alberguet og fik badet, vasket tøj og gjort klar til natten. Derefter gik jeg igen en tur i byen og kirken hvor jeg fandt ud af at der var messe kl. 19. Derefter vendte jeg tilbage mod alberguet og lige før var der en bar med en dejlig terrasse hvor jeg købte mig en flaske rødvin og gik ud på terrassen. Her fandt jeg Pia og de andre, så jeg måtte tilbage i baren og hente flere glas.
Vi fik så igen snakket lidt hvorefter de forlod mig. Jeg lod resten af vinen stå og gik op efter min pc og startede på min blog.
Pludseliig dukkede der et ældre par op, som synes at det var sjovt at jeg sat der i skyggen med en pc. De ville gerne tage et billede – hvilket de gjorde – hvorefter de satte sig for at snakke. De var fra SydAfrika, Johannesborg og gik caminoen men boede kun på hostals. De var optroligt søde og jeg håber at jeg møder dem senere.
Kort efter at de gik kom Francois og fik også lidt rødvin (af samme flaske – så der bliver ikke drukket meget). Jeg sagde at jeg ville til messe kl. 19 og det ville han også. Jeg havde spurgt ham tidligere og han havde sagt at det ville han ikke, så det var lidt overraskende. Forklaringen var,  at igår i Villafranca havde der siddet en ung mand fra Korea ved siden af ham i kirken. Han var åbenbart meget religiøs og havde senere tiltalt ham på fransk. Da han både var religiøs og kunne fransk var det interessant for Francois. Han havde senere snakket med ham og fundet ud af at han var katolsk og var præstestuderende i Korea.
Da han nu ville med det til messe, skyldes det at han havde fundet ud af at – Sung Hun – som han hed, skulle være hjælpepræst i kirken. Alt dette viste jeg ikke på daværende tidspunkt.
Vi gik til messe, som var lidt anderledes end det plejede, men gik fint, og derefter gik jeg tilbage mod alberguet hvor jeg mødte Pia og Co – de havde været ude at spise og handle lidt ind – derriblandt noget ost. De havde også lidt rødvin, så jeg fik både rødvin og ost.
Derefter op i seng, med en Piratos – som jeg havde med hjemmefra – og nu fik Pia og Sara også en. Så var det lydbog og for første gang, en skøn nattesøvn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar