søndag den 18. august 2013

Dag 0 - København - Cizur Menor

Søndag den 18 august
Dag 0, København - Cizur Menor (albergue Roncal)

Klokken 4.55 kom der en sms og jeg væltede ud af sengen. Det var fra Norwegian som bød mig velkommem ombord. Jeg bandede, men opdagede så hvad klokken var og jeg havde jo sat mobilen til at ringe kl 5.00 så jeg blev oppe og gjorde mig klar.
Britta ville køre mig til lufthavnen, så hun stod op kort efter og kl. 5.25 var vi klar til at køre. Britta satte mig af i lufthavnen kl. 5.45 hvor jeg checkede ind, valgte sæde 2D så jeg hurtigt kunne komme ud. Der gik så 20 min med at komme gennem sequrity og jeg gik derefter til flyet, hvor der ikke var ret mange med. Jeg havde hele rækken for mig selv, men en ung pige som sad på 2C kunne godt tænke sig at sove og hun sad sammmen med 2 andre på reække 2 som hun ikke kendte. Da række 1 også var ledigt fik hun min række og jeg satte mig så på række 1.
Vi kom afsted rettidigt og landede i Madrid 15 før scheduleret, så jeg var ude af flyet kl 10.05 hvor vi ellers skulle have landet. Jeg gik hurtigt ned og tog en taxa til terminal 4 - 35€ - nok den dyreste taxa jeg har kørt 6 km i, men skidt, jeg ville være sikker på at komme med bussen kl. 10.45.
Det kom jeg også, måtte endda vente da den var forsinket. Men afsted gik det med busskift i Sairo og jeg landede til tiden i Plamplona - kl- 15.30
Derefter gik jeg til Cizur Menur (5 km) og albergue Maribel Roncas hvor jeg gik et rigtig god seng. Temperaturen gennembyen var 34 grader så det vat godt varm. Jeg havde ikke taget strømper på hvilket jeg fortrød da mine fødder var vokset af at sidde så længe i fly og bus, så skoene gnavede mig så jeg fik en hudafskrabning på siden ad foden. Jeg regner nu ikkemed at det betyder noget, men nu får vi se i morgen.
Efter at have vasket tøj sidder jeg nu i en dejlig have og skriver på min blog. Jeg kan ikke oploade den før en anden dag idet deres Wifi her er så dårligt at det er umuligt at logge sig på.

Lidt over 5 ringede jeg hjem til Britta for lige at fortælle at jeg var kommet godt frem men også lige sige at jeg endnu ikke havde fået købt et spansk simkort.
Derefter gik jeg en tur i byen for at købe lidt frugt til min morgenmad, men jeg havde også fået at vide at der lå em kombineret bar/bager/købmand med Wifi, så den fandt jeg og sidder nu og drikker en kold øl, mens jeg opdaterer min blog. 
Jeg havde skrevet i et office program på min ipad og jeg var spænd på om jeg kunne åbne det og kopiere det ind i min blog, men det viste sig ikke at være noget problem. Det ender nok med at jeg bliver rigtig rigtig glad for min ipad.

Efter at have opdateret min blog, gik jeg tilbage mod alberguet og videre mod en kirke hvor der vejede et flag som kunne ligne et tempelridderflag. Kirken var åben og der var en messe i gang så jeg gik ind og var med til slutningen. Alle pilgrimmene endte med at skulle op foran alteret og de blev velsignet. Kirken tilhører en orden som er en del af de gamle tempelriddere som kom til spanien efter kampene i Jerusalem for at hjælpe pilgrimmene mod mauerne som jo ønskede at slagte dem.

Jeg gik tilbage til alberguet hvor jeg fik snakket en del med en amerikansk famile. Maribel, som ejer alberguet, er berømt for sin hjælp til pilgrimme som har fået vabler m.m. En hel familie fra Seatles sad nu foran hende og fik hjælp til behandling af vabler og hjælp til hvordan man snørede sine støvler korrekt. Jg skal love for at hun har travlt i løbet af dagen med at hjælpe pilgrimme.

Efter en snak med hende gik jeg igen ned til restaurationen med Wifi og fik en burger med et glas øl, hvorefter jeg fuldstændigt udmattet smuttede tilbage til alberguet, sad lidt med en cola så da klokken blev 10 lå jeg i min seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar