torsdag den 29. august 2013

Dag 10, Burgos - Hornillos del Camino

Onsdag den 28. august 2013
Burgos (albergue Casa del Cubo) - Hornillos del Camino (albergue Santa Maria Muni.) 21.2 km (244,2) 

Alberguet i Burgos er et dejligt stille albergue pga den måde som det er lavet. Man mærker ikke at der er plads til 150 fordelt på 3 etager og 5 rum. Jeg fik sovet rimeligt selvom jeg havde glemt at lave strækøvelser inden jeg gik i seng. Jeg havde gået meget dagen før, så midt på natten vågnede jeg op med begyndende kramper i lægmusklerne.  Det varede lidt inden de forsvandt så jeg kunne sove igen.

Ved 6 tiden stod ham i overkøjen op og kort efter at han gået stod jeg op. Efter påklædning m.m. stod jeg på gaden kl. 7.30, der var lyst og let at finde ud ad byen. På vej ud ad byen og de næste 5 km gik der en ca. 100 meter foran og først da han stoppede for at tage et pr billeder kom jeg op til ham.  Han hed Ivan, kom fra kroatien, boede i Barcelona hvor han var gift med en spanioler. Han var startet i Burgos og vi fulgtes ad ca. 5 km og snakkede om caminoen da det var hans første. Da vi nåede Tarjados mødte vi en tysker som kom gående i modsat retning. Han havde haft nogle problemer, jeg ved ikke hvilke, men da Ivan forstod tysk og havde overskud til at lytte til ham, sagde jeg Buen Camino og vi aftalte at ses senere. Jeg har selv oplevet at blive spurgt om penge af andre pilgrimme som har en rørende historie om hvad de har været ude for. Fælles for dem er at de altid kommer gående modsat. Jeg kunne ikke rigtigt sige det til ham men regnede med at han var fornuftig.
Jeg forsatte gennem Tarjados og videre gennem Rabe de las Calzados hvor jeg overhalede Clare og Fred som jeg havde spist med dagen før. Jeg regner ikke med at se dem mere idet det følges med Lin og de andre og de skulle længere i dag end jeg.
Uret viste 11.30 da jeg ankom til  Hornillos  del Camino, hvor jeg har boet før. Turen over den første del af mesetaen havde været dejlig. Dels var solen ikke så brændende endnu og dels var der en kølig østenvind. 


Da jeg nåede frrem var der flere af dem jeg kendte som sad foran baren og fik kaffe og samlede kræfter. 
Jeg satte min rygsæk fran alberguet og satte mig sammen med dem indtil de skulle gå videre. Min tur er planlagt så jeg ender i Leon den 5 september så der er ingen grund til at forcere.
Klokken 12 åbnede alberguet og jeg fik en seng, bad og vasket tøj. En ældre mand fra Canada fik en seng ved siden af mig og jeg så hvordan han åbnede en lille flaske og dryppede noget ud over sengen. Jeg regnede med at det var mod væggelus. Da jeg kom ind senere havde han lagt sin rygsæk op i sengen. Jeg snakkede lidt med ham om hvor han kom fra og som sagt var han fra Canada og han var startet i Burgos. Jeg spurgte ham om hvad det var han dryppede ud over sengen og det var ganske rigtigt noget mod væggelus. Det  lugtede af kanel. Jeg fortalte ham så at han blandt andet kunne nedsætte risikoen for at få væggelus ved aldrig at lægge sin rygsæk i sengen og aldrig at lægge snavset tøj i sengen. Det havde han slet ikke tænkt på eller hørt om. Faktisk er der flere alberguer det netop skilter med dette og det er også derfor at man ikke må tage sine støvler med ind i soverummet.

Nå, men så gik jeg ellers en tur til købmanden og fik købt noget frisk frugt til i morgen. Derefter satte jeg foran baren og fik en øl og et par bocodillo mens jeg kikkede på alle de pilgrimme som kom forbi. Nogle af dem kendte jeg fra tidligere. Ivan kom også forbi og ganske rigtigt, så havde han hjulpet tyskeren med nogle penge. Jeg fortalte ham om mine oplevelser men fortalte at jeg også havde hjulpet nogen hvis historien var god. Han ville forsætte selvom jeg netop havde advaret ham mod et langt stræk den første dag, men han på lære af sine egne erfaringer.

Også Kristian, en fra Danmark kom forbi. Jeg havde hilst meget kort på ham i går foran alberguet. Havde havde smerter i benene og da lægen kun ville behandle ham hvis han havde et sygesikringsbevis, så blev han så sur at han gik. Han var på daværende ikke lige min kop te. Jeg fik dog snakket med ham senere og også fortalt ham hvad han eventuelt skulle gøre. Jeg havde i dag passeret ham lige før Tarjados og han sagde at han nok ville blive der eller den næste by. Men han kom ihvertfald gående nu og ville til den næste by, fordi han havde hørt at de der havde en helbredende kilde og så kunne han jo ligeså godt overnatte der og blive helbredt samtidig.
  
Jeg gik igen en tur i byen og kom forbi købmanden igen. Der stod så de unge mennesker, 6 ialt fra hvert sit land. Jeg har skrevet om dem før. Det var da jeg lærte dem alle at kende i Najera. De var på vej ned til baren for at få lidt  at spise og drikke. Maden havde de lige handlet hos købmanden.  De spurgte omjeg ikke kom forbi og snakkede med dem og det  gjorde jeg så. Det var XX, YY , ZZ ..RR, TT . Vi sad så og snakkede indtil de skulle videre. De ville gå 10 km mere, men de regnede med at jeg overhalede dem næste dag. Det troede jeg nu ikke at jeg ville.
 
Om eftermiddagen sad jeg så og hørte lydbog og hilste på de nye som kom. Der var blandt andet Linda fra Irland, en kraftig ældre dame som var startet i Burgos, Daniel fra Moskva som var født der men kunne norsk fordi han havde boet i Norge i 8 år sammen med sin kone og deres 2 børn. Hun havde så fundet en norsk mand og han var rejst tilbage til Moskva. Jeg fik snakket en del med dem, indtil klokken nærmede sig 20 og jeg gik over i baren og fik dagen menu. Derefter var det i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar