fredag den 16. september 2011

Dag 39, Santiago de Compostella

Fredag den 16. september
Seminario Manor, Santiago de Compostella

Katedralen
Vågnede vist til normal tid, hvilket sikkert var 6, men tvang mig til at sove videre. Det havde været en urolig nat, synes jeg. Jeg havde sovet dårligt og min venstre fod havde værket på trods af at jeg havde smurt den med salve inden jeg var gået i seng. Jeg havde sikkert fået gået lidt for meget i går.
Jeg fik ordnet mig, men ikke pakket, da jeg havde værelset i 2 dage. Jeg tog af sted mod byen ved 9 tiden, og skulle købe et par t-shits, klippes og derefter til messe. Da jeg kom til katedralen, mødte jeg Bodil og Karen som stod og så helt opgivende ud. De anede ikke hvad de skulle gøre for at få et compostella, så jeg fulgte dem ned til døren. De vidste heller ikke hvor de skulle bo, så jeg gav dem mit kort så de kunne finde vej til det sted hvor jeg boede. Det er trods alt meget centralt beliggende, kun 10 min fra katedralen.
Jeg havde netop vist dem hvor de skulle gå ind, da jeg blev overfaldet af Julie fra Tyskland. Jeg tror ikke jeg har set hende siden Leon, hvor hun ville bo en ekstra dag. Det var et dejligt gensyn. Hun havde siddet sammen med nogle andre og fået en kop kaffe da hun fik øje på mig. Et rigtigt dejligt gensyn.
Jeg fik handlet et par t-shirt og gik tilbage mod en frisørforretning, som jeg havde udset mig. Den var åbnet nu, men jeg kunne ikke få tid før om eftermiddagen. Jeg gik videre og kom til en ny frisørforretning, hvor en ældre knark stod og klippede en mand. Jeg gik ind og han havde tid.  Derefter fik jeg den store tur, men håret og skægget (begge var vokset en del i de sidste 6 uger) og til sidst så jeg helt normal ud. (15 €)
Derefter gik jeg tilbage til alberget og fik sat mine pakker og så til messe.

Jeg fik en rimelig siddeplads og fik så ellers hilst på en del. Heriblandt Georg og Vaneska, som var dukket op. Det var dejligt at se dem. De 3 canadiske tøser dukkede også op og de snakkede om at vi skulle mødes bagefter messen og spise lunch sammen. Bud var der også, foruden Bodil og Karen og jeg blev igen overkysset af de franske frøkener.  Derudover fik jeg vinket og hilst på en masse som jeg har set eller mødt på min vej.

Messen var en kæmpe oplevelse, selvom det ikke er meget man forstår. Den er fin iscenesat. Efter messen, fik vi så den oplevelse, at de svingede med røgelseskaret. Den var en oplevelse, som jeg heldigvis fik på video. Det er ellers forbudt at tage video i kirken, men ok at fotografere.
Det blev også nævnt, at der var danskere der var kommet fra Saint Jean.
Bagefter mødtes vi; Rona, Brenda, Lanice, Bud, Sebastian, Inga og jeg. Vi fandt en restaurant og så dukkede Merielle op og hun deltog også. Jeg havde stadig en stor trang til at være alene, så jeg sagde tidligt på gensyn til dem.
Tog så tilbage til alberget og opdaterede dagbogen og bloggen.

Tog derefter igen ind til katedralen, hvor jeg pludselig løb ind i Karen og Bodil. Vi aftalte at vi skulle spise sammen og gik tilbage mod alberget, hvor der var nogle gode spise steder. Pludselig stod Noel foran mig. Han havde siddet i en bar og opdaget, at jeg kom. Hvor var jeg glad for at se ham. Georg og Vaneska mente jo, at han måske var i byen nu, men det havde jeg ikke turdet tro på. Og nu stod han der. Sikke vi opfavnede hinanden. Ingen af os havde troet dette. Jeg undskyldte mange gange overfor Karten og Bodil, men jeg ville gerne snakke med Noel. Det forstod de godt og vi sagde på gensyn og jeg gik ind i baren sammen med Noel. Han sad der sammen med Barry fra Canada, som han havde gået med et par dage. Vi blev enige om, at vi skulle spise sammen. Det var dejligt at se Noel igen og de boede begge på samme alberge som jeg. Noel endda i enerum som jeg. Som han sagde, efter 40 dage med andre trængte han til at være alene. Jeg kunne kun være enig. Sikke dog vi fik udvekslet oplevelser.

Vi havde en rigtig hyggelig aften og gik sammen tilbage til alberget. Desværre skulle jeg af sted næste dag med bus til Fineterre, så vi ville ikke umiddelbart ses mere. Noel ville gå søndag til Finiterre og da ville jeg komme tilbage om eftermiddagen.  Jeg glæder mig til at høre mere fra ham. Han skriver jo bøger her på sine gamle dage og næste år har han helliget at skrive sine memoirer om caminoen. Den vil jeg se frem til at læse. Han har tidligere skrevet et par noveller.
Efter en dejlig dag, hvor jeg fik nyt tøj, blev klippet, var til messe, mødte en del af den gamle familie gik jeg glad i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar