fredag den 12. august 2016

Dag 14 - Ribadiso - Pedrouzo (23.8 km)

Det var en lidt speciel dag i dag da vi havde valgt at køre taxaet stykke. Vi stod op som vi plejede kl 6 hvor der var en del som allerede var gået - bl.a de 8 danskere. Vi var klar klokken 6.30, igen som vi plejer. Derefter gik vi de 3.2 km til Arzua hvor vi fandt torvet og der stog en taxa klar - dog uden chauffør. Der stod et telefonnummer som jeg ringede til med det resultat at det begyndte at kime fra et skab som hang på et hus. Det var ligesom i 60'erne i Danmark hvor der også stod et skab ved en taxaholdeplads.
Vi har snakket om at mange mange ting er som det var i Danmark i 20'erne til 40'erne. Men alt fungerer jo.
Vi tog som sagt en taxa til byen Brea ca. 15 km op ad ruten gik et par kilometer indtil vi nåede et morgensmadssted - O Emplame.


Derefter gik det videre til Pedrouzo hvor vi ankom kl 9 - 2 timer før min plan. Vi skulle nok ikke have kørt så langt. Men vi stillede vores rygsække foran alberguet og kunne se at de var i gang med oprydningen efter morgenens afgang. Det viste sig senere at ejeren havde set os og genkendt mig.


Da der ikke var åbent fik vi over gaden til en bar og fik en cola. Mens vi sad der kom ejeren af alberguet og sagde at han ville åbne i løbet af 30 minutter. En at danskerne kom også - i taxa hvor hun blev sat af foran alberguet.

Ejeren er en lidt specielt fyr idet han havde sat en seddel op på vinduet hvor der stog af 30 senge er kun til dem som har gået mere end 500 km. Det synes jeg et fornuftigt da der jo er alle de letvægtere, som vi kalder dem. På den anden side havde vi ikke gået mere en 300 km.

Vi satte os foran alberguet og så kom pigen - danskeren som var sat af med taxa - over for at høre hvornår de åbnede. Hendes opførsel var alt andet end høflig - ligesom gruppen - så hun gik igen.

Lidt efter åbnede alberguet og vi fik som de første lov til at vælge plads. Og som sagt, så havde han genkendt mig og viste at jeg var fra Danmark. Det var positiv, helt uden nogen problemer. Han kunne ogå huske min familie sidst og nu fik han at vide at jeg denne gang var sammen med min bror.

Vi fik ordnet sengen hvor jeg var så uheldig at banke hovedet ind i en hyldekant, det blødte så Lennart var nødt til at ordne min seng mens jeg fik koldt vand på og plaster.

Derefter vaskede vi tøj, selvom vi havde gjort det dagen før. Det skyldes at vi ikke vil vaske i Santiago.


Efter vask satte vi os over på en bar, fik lidt at spise og drikke ( øl, hamburger og rødvin) Vi havde dog først vandret byen tynd for igen at finde grillkylling - men nej.

Mens vi sad der kom der en masse pilgrimme ind som vi kendte og hilste på - bl.a også resten af danskergruppen. De hilste dårligt nok. Ud over at vi bor på samme albergue her, ser vi nok ikke dem mere.

Med hensyn til i morgen - så vil vi gerne være fremme til pilgrimsmessen kl. 12. Det er ikke muligt hvis vi går da der er mange stigninger, så vi har besluttet igen at tage en taxi og springe stigningerne over. Vores måll er at være ved vores albergue kl. 11, lægge vores rygsække og gå videre til katedralen og være til messe kl. 12.

Vi gik igen en tur senere og løb ind i Ricco og Rikke. Rikke havde vi ikke hilst på før. Hun er præst på Agersø - har kun været der 3 år og begyndte som nyudklægget. Ricco har vi mødt før, sidste i Portomarin hvor han sammen med Aisha og havde været hos lægen. Vi satte os hos dem, fik en sangria før vi igen sagde farvel. Måske skulle vi mødes igen i Santiago.


Vi købte nogle colaer i et supermarked og satte os på terrassen ved vasketøjet og slappede lidt af.

Senere gik vi ud for at spise en menu - spagetti, kylling og is - med rødvin til. Senere satte vi os igen op på terrassen - solen var ved at gå ned og vi nød encola og at temperaturen nu var på vej nedad. Klokken 21.30 vendte vi os mod sengen. Vi skulle først op klokken 7 men vi var trætte. Det havde igen været en meget varm dag.






 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar