tirsdag den 23. august 2011

Dag 15, Atapuerca – Burgos

Tirsdag den 23 august
El Perigrino, Atapuerca – La casa del Cubo, Burgos (21,32 km / 300,20 km)


Dagens kort
Vi var rimelig tidligt oppe da en mobil vækkede os lidt i 6. Vi lå i en 6 sengs stue, så jeg lå og snuede lidt indtil de andre var stået ud af sengen. Det var et dejligt værelse med plads til alle. Det er ikke altid at det er sådan. Jeg fik ordnet min morgen toilette, pakket alt sammen og båret alt ud i haven på patioen. I køkkenet sad flere og fik en kaffe og frugt eller brød. Langs de fleste spiser frugt om morgenen, appelsiner, bananer, pærer eller andet. Denne morgen havde jeg en stor pære, som mættede godt. Byen såkaldte supermarked havde ikke været leveringsdygtig i bananer.

Selvom vi var i rimelig tid oppe, så startede vi ikke før kl. 7.40 ogt vi nåede ikke ret langt før vi var ved byens torv – plaza Mayor, hvor der var dækket morgenbord for pilgrimmene. Vi havde hørt om, at det i dag var byen pilgrimsdag, det vil sige den dag hvor byen indbyggere lavede morgenbord for alle pilgrimmene. (Peregrinos). Vi havde imidlertid hørt at det først var fra kl. 7 og det var for sent for os, men de havde luret os og var klar da vi kom. I vores alberge havde der været ca. 36 overnattende pilgrimme.
Dagens terræn

Vi skulle derfor lige have kaffe og til det blev der serveret en lille pakke med 3 ladyfingers til at dyppe i kaffen. Der var ret sødt sådan en morgen, men ned kom det, plus en ekstra pakke ladyfinger i rygsækken.

Når jeg skriver vi, så er det som sædvanlig Ed, Clare og jeg. De har 3 dage endnu inden de skal hjem.

Det gik så videre kl. 7 og det blev en skøn tur. Vi startede med en opstigning på ca. 100 meter (til 1080m) og da vi nåede toppen kunne vi se ned i den næste dal, hvor Burgos lå ude i horisonten. Bag os havde vi solopgangen som netop i dag var meget flot. Derefter gik det kun nedad til vi nåede Burgos, men inden da var vi igennem Cardeñuela, hvor jeg skiftede batteri på min GPS og fik en pære mere.

Derefter videre til Orbaneja og Castañares som egentligt var forstaden til Burgos. Nu fulgte næsten 4 km gennem industrikvarter før der kom egentligt by og endnu 4 km gennem byen indtil vi kom til vores alberge – La casa del Cubo.

Det var et kæmpe alberge med plads til 178 men godt organiseret i et hus på 6 etager.

Vi fik en seng og jeg gik så i gang med dagens ritual. Det vil sige at jeg kun kom i bad og pakkede mit vasketøj ned til næste dag og jeg fandt aldrig varmt vand til fodbad. Der synes at være tempereret vand her af sparegrunde. De sidste 8 km var rigtigt hårde ved mine hæle igen og vi havde også gået på asfalt ca. 3 km ved Cardeñuela, så nu ville jeg tage det lidt med ro. Det var svært imidlertid svært nu da vi var kommet til en by med en berømt cathedral, som skulle ses.

Jeg gik en lille tur og tog nogle fotos og skal så til messe der i aften kl. 19.30.
Da jeg kom hjem gik, jeg så i gang med min dagbog og blog.

Mens jeg sad og skrev på dagbogen i køkkenet, kom Clare og hun havde fundet en balje, så vi kunne få fodbad. Det viste sig at der var varmt vand i køkkenet. Så dukkede Juan og pigerne op i køkkenet (Alvo og Martha, samt Josef Maria). Vi havde snakket om dagen før at vi skulle have Paella men det viste sig at der ikke var hverken ovn eller kogeplader i køkkenet. Det var ellers et fint køkken med en del automater, men ingen hårde hvidevarer. Vi besluttede derfor at vi spiste hver i sær i byen og vi skulle mødes kl. 9 i køkkenet og sige farvel over en flaske rødvin. Farvel, fordi Juan, Alvo , Martha og Josef Maria skulle tilbage til Barcelona dagen efter.

Vi - Ed, Clare og jeg, gik derefter en tur i byen, fik handlet frugt, kikket på chatedralen, som er enorm og flot – ja nærmest ubeskrivelig. Vi gik derefter til messe kl. 19.30 og vi havde håbet på at det var i den store chatedral, men det var i et lille anneks. Derefter fik vi en pilgrimsmenu på pladsen foran chatedralen. Klokken var nu ved at være 21, så vi gik tilbage for at mødes med de andre.

Det blev en tårevældet afsked, specielt Josef Maria græd og synes at det var så sørgeligt. Vi udvekslede email adresser, så vi kunne skrive til hinanden senere.

Derefter i seng hvor jeg afsluttede den første lydbog, så det er ikke meget jeg får hørt hver gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar