onsdag den 10. august 2011

Dag 1, Saint Jean Piet de Port - Orisson

Tirsdag den 9 august 2011
Auberge L’Esprit du Chemin, Saint Jean Piet de Port – Refuge Auberge Orisson (7.21 km / 7,21 km)


Dagens rute - klik stor
Jeg blev vækket lidt over 6 af de andre på rummet. Det var en 4 mandsstue, hvor der lå en velkomst på sengen og der var tæppe, pude og pudebetræk. Vi havde dog aftalt, at stå op på det tidspunkt. Jeg havde sovet lidt urolig og kølig. Jeg lå lige op af det åbne vindue og fik ikke taget mig sammen til at hente tæppet.

Jeg fik pakket min rygsæk og fik så spist lidt morgenmad sammen med de andre. Jeg tog derefter af sted kl. 7.15 og det var en betagende tur. Den startede stejlt og fladede lidt ud og sådan blev det ved hele vejen. Jeg startede i 150 m højde og endte efter 8 km i 800 m. Der var stigninger på omkring 15 % undervejs så det sved i læggene, men synes at skyerne der smøg omkring bjergene fik en til at glemme smerten.

Det tog mig 2 timer at gå de 8 km, så det synes jeg var fint.

Dagens terræn - klik stor



Vil ikke undgå at nævne landskabet her. Det startede overskyet og temperaturen var omkring 18 grader da jeg forlod Saint Jean og så småregnede det lidt. Det holdt dog hurtigt op og da jeg kom op i højden vidste der sig det mest betagende syn, med skyerne der smøg sig omkring i dalene, hvor alt var grønt. Det var så flot, at jeg flere gange måtte stå stille for at nyde det.

Auberge Orisson


Da jeg nåede toppen af et højdedrag var der en udsigt over hele områder som jeg forleder med flere byer, bl.a Saint Jean sås tydeligt. Da jeg forsatte ad vejen omkring højdedraget dukke Refuge Auberge Orisson pludselig op.

Det blev en stille dag i modsætning til den i går. Jeg fik seng kl. 12 og der var 6 pladser. Jeg tog en underkøje og senere kom der 3 amerikanere, en franskmand og en italiener. Auberge Orrison ligger ensomt, men med en himmelsk udsigt. Der er udover et auberge også en almindelig restaurant hvor der kommer mange forbi for at spise og nyde udsigten fra deres terrasse. Mens jeg sad og nød solen kom der pludselig 5 store grise gående på vejen. Det var et sjovt syn. Jeg kender ikke racen, men det var dem med store mørke pletter som bruges i Spanien til en lækker og berømt tørret skinke. Ellers fik jeg slappet af og vasket og turen i morgen er på 19 km i samme landskab som i dag.

Der var fællespisning kl 18.30 og der skulle være roligt ml. 22 og 06. Morgenmad ml. 6.45 og 7.15 så det er igen tidligt op.

2 kommentarer:

  1. Benny Hansen Taastrup følger dig; men hvor ligger Orrison. Jeg kan ikke finde det på "Google Earth"; eller i Henrik Tarps Bog!?
    God Tur.

    SvarSlet
  2. Undskyld Jeg har fundet det alligevel: Et skønt sted.
    Benny Hansen

    SvarSlet