lørdag den 13. august 2011

Dag 5, Pamplona - Puente la Reina

Lørdag den 13. august
Albergue Paderborn, Pamplona – Albergue Padres, Puente la Reina (25,34 km / 93,56 km)

Dagens kort
Dagen startede blidt med svag musik på gangene, som langsomt blev skruet op. Klokken var 5.45 og det unge tyske par som gerne ville tidligt op næsten sprang ud af sengen. De havde spurgt mig i går om det gjorde noget at de tændte lyset klokken 5.50 da de gerne ville tidligt af sted. Det var ok bare de så ikke lukkede vinduet. Jeg hader at sove indelukket så et blev vi enige om.

, men ned til morgenmad. Da jeg betalte de 6 Euro for overnatningen kunne jeg få morgenmad med for yderligere 2 Euro og det gjorde jeg. Det var kaffe med toast og ost/marmelade, så det var ok. Mens jeg sad og spiste morgenmad kom Ferry og Josje ned. De fortalte at Josje ikke kunne klare mere og det ville tage tilbage til Sant Jean. Hun havde i flere dage kæmpet med en akillessene som gjorde ondt og nu til morgen kunne hun kun gå på tåspidsen, så nu ville hun ikke mere. Det var sørgeligt, men vi fik sagt farvel og udvekslet emails.
Dagens terræn

Ud ad døren kl. 6.45 og så gennem Pamplona by og videre. Jeg havde dog et hurtigt stop fordi jeg havde pakket min rygsæk som jeg plejede og havde glemt, at jeg jo havde fjernet noget som var sendt hjem. Jeg havde så fået fordelt vægten helt forkert og måtte omfordele indholdet. Det lykkedes og nu sad den rigtigt godt – bedre end tidligere.

Det gik så videre mod Cizur Menor og lige inden dukkede Susann op igen. Hun hedder nu ikke Susann til fornavn, men Aimee, men der vidste jeg ikke på det tidspunkt. Vi fulgtes til Cizur Menur mens hun fortalte mig at hun havde taget bussen i går hvor hun var blevet træt. Hun dukkede jo ikke op på Paderhorn men havde overnattet på Jesus y Maria. Snart forlod jeg hende, men så hende flere gange den dag. Hun er en sej gammel pige. Videre fra Cizur Menur, svagt opad mod Zarquiegui. Her holdt jeg hvil og spiste en banan, trak en cola fra en maskine og nød udsigten.

dukkede Aimee op igen og vi fulgtes igen lidt hvorefter jeg igen stak af. Nu gik det virkeligt opad mod Alto del Perdon (ca. 300 meter op til 790 m) Oppe på Perdon var der en skøn udsigt. Klokken var blev 11.30 og solen stod nu og varmede fra en skyfri himmel. Regner med ca. 25 grader. Udsigten var på den ene side over mod hele Pamplona og den anden side mod Puente la Reina. Et storslået syn. Samtidig var der en glæde hos alle som kom derop som forplantede sig til alle. Alle var glade – som om det var en milepæl. På Alto del Perdon er der et – monumento perigrino – som er statuer udført i jern. Alle skulle have er billede hvor de var på – også jeg.

Som det er flere steder, er der en som sælger drikkelse og frugt m.m. på strategiske steder og mens jeg sad der, ja så dukkede Amy op igen. Vi fik snakket lidt og så tog jeg af sted igen. Nu gik det fælt nedad. Ikke at det er stejt med når der er store sten så man ikke rigtigt kan stå fast, så er det fælt.

Men ned kom jeg uden skader og på vej gennem byen Uterga, kom jeg forbi et alberge hvor der også var cafe. Jeg gik ind og mødte her nogle som jeg ikke havde set siden Saint Jean. Det var her at Aimee igen kom forbi og da jeg kaldte hende reagerede hun ikke. Hun kom nu hen alligevel og fortalte at hendes efternavn var Susann og hendes fornavn Aimee. Ren sprogforbistring.
Albergue Padres Reparadores

Det var hyggeligt og vi fulgtes alle hele vejen til Puente la Reina hvor vi fik overnatning på Alberge Padres Reparadores for 4 Euro. Vi var der ved 14 tiden. Nå ja, Aimee kom vist kl. 16.





Nu fulgte den sædvanlige rytme – bad – vask – fodbad og en vandretur i byen. Her købte jeg så lidt ind til næste dag – søndag – yougurt, bananer og nødder. Derefter hjem og opdatere  min dagbog og blog.  Jeg forlod alberget kl 19 og gik i byen for spise. Mærkeligt nok var der de 2 første ikke åbent for køkkenet. Først kl 20. Jeg gik så ind i en bar og fik et par topas og en øl. Der var flere fra min ”camino familie” der kom og ville have mig med til en menu perigrino, men jeg ville jo til messe kl. 20 så jeg måtte sige nej.
Kort over Puente la Reina

Da klokken nærmede sig 20 gik jeg så i kirke – Iglisia Santiago. På trods af at der var en lørdag aften var den fyldt op af alle de lokale. Der var kun et par pilgrimme. Midt i det hele dukkede Aimee op og vi fulgtes hjemad da det sluttede. I haven var der fuldt gang i den i små grupper. ’jeg satte mig med et par tyskere og vi snakkede lidt om næste dag. Jeg opdage at min telefon var ved at løbe tør, så jeg forlod dem for at finde noget strøm. Det lykkedes at finde det i køkkenet og jeg sad så der  og snakkede med Josef og Dominique fra Frankrig. De er også en del af min familie. Jeg smuttede så i seng kl 22 og lå for første dag og hørte en lydbog. Det var meget varm så den nat sov jeg oven på min lagenpose.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar