lørdag den 13. august 2011

Dag 4, Zubiri - Pamplona

Fredag den 12 august
Albergue Zaldiko, Zubiri – Albergue Paderborn, Pamplona (20,78 km / 68,22 km)

Dagens kort
Alle var oppe kl. 6.30 og var klar til at gå efter en banan og vand Jeg havde købt bananer og en nøddeblanding til turen i dag fordi jeg ikke kunne forvente at handle nogen steder. Jeg havde aftalt med Ferry og Josje fra Holland at vi skulle prøve at finde hinanden på Albergue Pederhorn i Pamplona. Vi har du hygget os med at spise sammen siden Orison hvor vi først mødte hinanden. De er kørt fra Holland i bil, sat den garage i Sant Jean, hvor de så gik op til Orison den tirsdag hvor jeg også var gået om formiddagen.


Jeg forlod Zubiri kl. 06.50 i morgentågen. Der er jo nok lavtliggende skyer og de blev brændt af kl. 10, hvor solen så kom bragende ned. Det blev en stille tur, som igen gik op og ned og hvor jeg passerede flere landsbyer som var helt døde. Jeg havde egentligt planlagt at tage ind til Larrasoana, men jeg missede skiltet så det blev uden en cafe con Leche der.
Dagens terræn

Da jeg passerede floden Arga en gang, hvor jeg var i niveau, gik jeg ned til bredden for at kikke på den. Mens jeg var der dukkede Susann (som hedder Aimee) fra Frankrig op - hende der kun kan fransk med øver sig på engelsk – og hun slog følgeskab med mig, selvom jeg vidste at hun ikke går i det tempo jeg går i. Vi fulgtes dog ad 7 km og vi passerede byen Zabaldica hvor vi havde holdt og jeg fik en cola fra en automat og en banan + nøddemiks. På det tidspunkt havde jeg gået 11,4 km så der var kun 10 km tilbage.

Efter 2 km synes jeg at mit tempo var før lavt og jeg kunne se på Susann at hun ikke kunne følge med. Jeg sagde farvel til hende efter at havde fortalt hvor jeg havde planlagt at overnatte. Så kom der lidt mere fart og samtidig stod solen ny højt og bragede ned. Jeg gik på en bjergside og der var desværre i solsiden så den fik jeg i hovedet de næste 3 km.

Albergue Paderborn

nåede jeg forstaden til Pamplona – Villava -  og så var der 5 km tilbage gennem forstaden og Pamplona indtil jeg nåede den gamle bydel, hvor jeg gik over broen Puente del Magdalena. Så til venstre og 100 m senere, så var jeg ved Albergue Paderborn og klokken var 11.55. Der var allerede kø, for de åbnede først kl. 12, men jeg var nummer 12.



Jeg fik min seng, fik et bad, vasket tøj, tog også et fodbad. Jeg fik ikke fodbad i går fordi jeg synes ikke, at jeg var så øm i fødderne, men jeg skulle nok ikke havde sprunget over. Det værkede i fødderne i nat og det har det ikke gjort før. Så jeg gik tilbage til fodbad. Der kom også et ungt tysk par ind som er vældig søde. Jeg har hilst på dem før, men ikke snakket med dem. Det har jeg gjort nu. De har ambitioner om at ende i Lissabon, dvs. fra Santiago går de så ned til Lissabon.
Kort over Pamplona

Efter dette fandt jeg nogle ting frem, som jeg mente, at jeg ikke ville få brug for på denne tur. Det var min hovedpude, min vest, 2 T-shirt og andre småting. Jeg gik så på posthuset og fik det sendt hjem. Det lettede min rygsæk for 1.5 kg. Jeg synes ikke den er tung – kun når jeg starter – men nu vejer den kun 11 kg. Jeg gik så rundt bagefter i Pamplona, så tyrefægter arenaen, Navarre´s regeringsbygning, Pamplona city hall, Cathedral Santa Maria og et par lokale barer.

Da jeg kom tilbage var Ferry (M) og Josje (K) kommet. De var godt nok heldige. De var kommet kl. 14 og der var stadig plads. Jeg havde ellers afskrevet dem fordi jeg regnede med at Paderborn blev fyldt hurtigt op. Der er kun plads til 24. Jeg mødte nogle andre oppe i byen som boede på der kommunale albergue – Jesus y Maria og de sagde at det var store sovesale og der var plads til 114. Jeg kan godt li’ de mindre albergue’r hvor man får snakket lidt mere sammen. Der er normal kun italienere og franskmænd som ikke er så sociale. En undtagelse er Aimee, men ellers skyldes det nok, at de ikke kan andre sprog. Mærkeligt nok har de fleste tyskere også nok i sig selv.

, men Ferry og kone drog af sted til byen mens jeg satte mig ned i haven for at skrive dagbog. Vi aftalte at de skulle finde et sted hvor vi kunne spise kl. 18 fordi jeg skal til messe kl. 19.30 i Cathedral Santa Maria.

Vi mødtes så igen kl 17.30 hvor vi drog op i byen, fandt et sted med pilgrimsmenu til 9.95 Euro. Jeg fik hjertesalat med ansjoser, stegt kylling og pommesfitaroles med varm chokoladesovs. Jeg forlod dem så for at gå til messe kl. 19.30. Det var nu ikke en rigtig messe men Roses (som jeg finde ud hvad er). Det varede kun 20 min og så tog jeg tilbage til Paderborn.

Alle var efterhånden kommet hjem så vi sad i haven hvor der var køligt og en italiener lånte en guitar og underholdt os. Mens vi sad der kom der en ung tysk pige som hilste på mig fordi hun havde fået køjen over mig.

Kl. 22 var vi alle i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar