tirsdag den 23. august 2011

Dag 14, Villafranca Montes de Oca – Atapuerca

Mandag den 22. august
Albergue municipal, Villafranca Montes de Oca – El Perigrino, Atapuerca (18,42 km / 278,88 km)


Dagens kort
I løbet af natten havde jeg hørt torden så jeg regnede med at det havde regnet. Jeg blev vækket 5.40 ved at flere mobiltelefoner larmede. Lå lidt og snuede hvorefter jeg gjorde mig klar. Vi var alle oppe, som aftalt, fik lidt morgenmad (banan) og vi var klar til at gå kl. 6.30. Vi gik i grupper og Ed, Clare og jeg gik sammen. Jan og Maria var gået og de andre gik efter os.

Vi var snart i Sant Juan de Ortega, hvor vi fik kaffe og jeg spiste lidt frugt til kaffen. Kort efter var alle kommet og da vi var færdige stak vi af igen. Det var køligt den morgen efter regnen og turen til St. Juan var igennem skov så det var en dejlig tur (12 km).
Dagens terræn fra San Jun

Derefter gik det videre til Ages og Atapuerca hvor vi var kl. 11.



Alberget åbnede først kl. 12.30 så vi satte og i haven og kort efter var alle kommet. Vi sad og nød at det ikke var så varmt i dag og jeg gik lige en tur i byen. De er efterhånden vant til at jeg lige skal undersøge så jeg kan guide dem senere.
Albergue

Jeg fik en seng og fik badet og vasket. Fik lidt smertestillende creme på mine hæle. De kan ikke lide at gå på asfalt og vi havde gået de sidste 5 km. på asfalt og så gør mine hæle lidt ondt. Det er nu intet i forhold til det andre kæmper med.

Jeg gik så i gang med dagbog og klokken 15 mødtes vi for at besøge Parque Argueologico. Inden da er der nogen som havde købt ind til aftensmaden fordi vi skulle spise sammen igen.

Klokken 15 gik vi så til Parque Argueologico, en tur på 1 km. Parque Argueologico er en rundtur i hvordan mennesket har udviklet sig med hensyn til udseende, bolig, brug af redskaber, maling osv. Efter denne rundgang i en park med tilhørende illustrationer, kørte vi med bus til en udgravning. Her var man i forbindelse med forberedelse af en togbane stod på oldtidsfund. De fund man åbenbart har gjort her har vist at mennesket i europa har eksisteret i 800.000 år. Hidtil har den tidligste ”Homo Heidelberger” været dateret til for 500.000 år siden, så der har dermed vist sig at mennesket (Homo) har været her tidligere. Navnet på denne ”homo” kommer senere når jeg har fundet det.

Vi var tilbage kl. 19.30, så vi fik travlt med maden. Ed og jeg skyndte os til byens ”såkaldte” supermarked” (Tienda), hvor vi købte lidt rødvin og jeg købte lidt frugt til næste dags morgenmad. Dette såkaldte supermarked var en bar, ligesom i Villafranca, men her var der ikke nogert rum, alt var i samme rum og det var meget lille så udvalget var ikke stort, men rødvin fik vi da købt.

Vi var de samme som skulle spise sammen, som i Villafranca, men denne gang var det mere planlagt. Der kom et stort salatfad på bordet, og som i går, brød gnedet med tomat og derefter olivenolie på, en risret med kød og til sidst en frugtsalat. Til alt dette, rødvin. Vi var 12 og der blev drukke 4 flasker, så det var nu ikke spå meget. 2 andre kom til og fik lidt rødvin i den anden ende af bordet, så jeg ved kun at de var fra Spanien.

Inden sengen, fik jeg igen lidt smertestillede creme på hælene. De havde ikke haft det sjov om eftermiddagen, Jeg havde stået og gået i 4 timer. Hvis jeg havde vist det, havde jeg sagt nej til at deltage.

var det i seng kl. 22 i et dejligt køligt soveværelse. Temperaturen havde været lav hele dagen så jeg håbede at den ville blive lavere om natten og jeg havde fået en dejlig seng ved vinduet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar