søndag den 14. august 2011

Dag 6, Puente la Reina - Estella

Søndag den 14. August
Albergue Padres, Puente la Reina  - Albergue municipal, Estella (23,3 km / 116,86 km)

Dagens kort


Jeg mente bestemt at det havde regnet i løbet af natten, men ikke alle var enige. Jeg sov sammen med 17 andre, men der havde ikke været noget snorkeri. Det var første gang at jeg var på et alberge som kunne rumme 100 i større rum. Tilbage til regnen, så havde de lover regn i området og det var jeg ikke glad for at høre. Det er et af de få områder som helt mudre til hv is det regner, så det havde jeg ikke fodtøj til.

, men det var ud af sengen kl. 6.15 (jeg snuede i 15 min) og så lidt yoghurt inden jeg forlod alberget kl. 6.55. Efter 4 km indhentede jeg en pige, Silvia fra Bilbao. Hun var ude på ruten i 3 dage for at træne lidt. Næste uge skulle hun vandre på Island, så hun trængte til lidt træning. Hun var kørt til Pamplona hvor hun havde stillet bilen og så vandrer hun i de 3 dage, tager bussen tilbage og så hjem til Bilbao igen. Hun havde kørt alle caminoerne på cykel, og ellers vandret rund i hele verden. Hun skulle til Argentina i novenber på en vandretur der.
Dagens terræn

Vi indhentede Dominique fra Frankrig og fulgtes nu gennem vinmarker forbi Maneru til vi nåede Cirauqui. Her gjorde vi holdt ved en bager og jeg fik en cola og en donot. På torvet mødte jeg igen nogle som jeg ikke havde set et par dage, så vi skulle lige udveksle oplevelser.

vejen videre passerede vi Rio Saldo hvor flere sad med ved bredden og jeg tror at de måske havde været ude at soppe. Det er en meget saltet flod, så man skulle passe på. Vejret var overskyet så det var dejligt travevejr – temperaturen var ikke høj, 22 grader vil jeg mene. Jeg havde ingen trang til at køle fødderne, så Silvia og jeg gik videre op til Lorca. Midt på torvet stod en brandbrønd, så jeg gik over for at fylde min vandbeholder op, men blev standset af flere af de andre, der råbte højt på forskellige sprog. Det viste sig at det ikke var dikkevand. Vi gik så videre til en bar, hvor jeg fik et par cola’er og en spansk omelet. Der var flere som havde fået samme ide, med at holde hvil her og få lidt drikkelse og mad.

Efter ½ time fortsatte vi mod Villafuerta – 4,7 km. Det er jo søndag så byen var fyldt af mennesker, selvom det næsten kun var en by med et par gader. De var alle klædt ud, både børn og voksne, i hvidt med røde tørklæder. Børnene rendte rundt i gaden med et tyrehoved på horn (plastic) som sad på et hjul og så et håndtag til skubbe det med. Alle skulle så springe for livet. På torvet foran kirken var der flere som var standset for at fylde vandflaskerne op. Der skulle åbenbart snart være messe, så jeg smuttede lige ind for at kikke på kirken, nu da den hed San Miguel. For første gang så jeg nonner som gik rundt og gjorde klar til messe.

gik det videre mod Estella og på vejen mistede jeg Silvia. Vi havde ellers gået i samme tempo, så jeg opdagede ikke at hun pludselig var væk. Jeg ser hende jo nok senere.


Jeg ankom til Estella kl. 12.30 - fik en seng – et engangslagen og morgenmad for 8 Euro. Derefter bad, vaske tøj og så etfodbad. Der er nu flere der også tager fodbad efter at havde set mig.
Albergue Municipal (Hospital de peregrinos)

Derefter en tur i byen. Det er en større by med et stort torv, så det er mange restauranter og der sker en masse sådan en søndag. Der snor jeg en bred flod gennem byen, ikke særligt dyb, men hyggelig. Ved 14 tiden fandt jeg en skyggefuld plet med en bar, hvor jeg fik en sandwich med spejlæg og en øl. Jeg synes at jeg på det tidpunkt var ved at blive svag i benene, så jeg trængte til lidt at spise. Solen var nu brudt frem og temperaturen sned sig langsomt op til 34 grader mens jeg sad der. Jeg fik det straks bedre, enten af maden eller også af øllen.


Da jeg kom tilbage til Albergue Hospital de Peregrinos, løb jeg ind i Ed og hans kone Clare, som også er en del af familien. Vi havde dog aldrig snakket rigtigt sammen, så de spurgte om jeg havde lyst til at spise sammen om aftenen. De havde også spurgt i Puente la Reino, men der havde jeg ikke tid. Jeg sagde ja, og vi aftaltes at mødes kl 19. De ville en tur til byen og så eventuelt finde et sted med menu piligrinos (pilgrims menu). Jeg gik så i gang med min blog og fik den på plads. Så gik jeg i haven og hyggede med de andre indtil klokken blev 19.

Vi var kun os 3 og de havde fundet en  dejlig restaurant, hvor vi hyggede os indtil 21.30. Ed er kriminalbetjent med speciale i misbrug af børn og Clare arbejder med vanskelige børn. Han er 63 og hun er 47. Vi havde som sagt en rigtig hyggelig og morsom aften, specielt også på grund af tjeneren. Vi sluttede af med kaffe og jeg spurgte han om han drak brandy. Han sagde ja, men de havde ikke Magno, men så fik vi en Carlos. Den var så stor så han blev helt nervøs, men det gik.

Derefter hjem og i seng inden kl. 22.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar