mandag den 15. august 2011

Dag 7, Estella - Los Arcos

Mandag den 15. August
Albergue municipal, Estella – La Fuente de Austria, Los Arcos (23,89 km / 140,75 km)

Dagens kort
Der var morgenmad ml. 5.30 og 6.30, så der var aktivitet ret tidligt. Jeg havde sovet godt, fordi jeg lå lige foran en dør som kunne stå åben hele natten, og så havde jeg sovet i underbukser på det engangslagen som jeg havde fået. Jeg tror at de fleste havde ligget uden sovepose.

Jeg kom op, ordnet fødderne og fik morgenmad. Klokken 6.26 var jeg på gaden. Jeg havde i dag valgt ikke at tage elastoplast på min venstre fodballe og så holde øje med den undervejs.

Det var overskyet og 20 grader, men mørkt. Det blev dog hurtigt lysere og det første spændende sted vi mødte var Bodega Irache, som havde en Fuente de Vino og en ved siden af en med vand. Den med vin var dog ikke åbnet endnu, så jeg nøjedes med at fylde min vandflaske og trække en Cola. Fik lige kikket på det gamle kloster og så skulle jeg beslutte om jeg skulle tage over Luguin eller VillaMayor.
Dagens terræn

Vejen over Liguin gik op til 720 meter og så ned, hvor den over Villamayor gik næsten lige uden. Jeg valgte den der gik op, og det var jeg nok den eneste som gjorde. I hvert fald var jeg alene næsten 3 timer inden jeg så en pilgrim igen. Jeg opnåede også at overse en gul pil og opdagede det første efter 500 m, hvor jeg undrede mig over at der ikke var nogen. Så tilbage igen og ind på rette spor.

Jeg nåede Luguin kl. 9.30, fik fuldt op med vand og fik en cola i den lokale bar. Her spiste jeg også min banan og lidt nødder. Vandet fik jeg fra kilden midt i byen. Det var nu ikke helt rigtigt. Der var 2 kilder som løb med vand og jeg spurgte om jeg kunne drikke det. Manden jeg spurgte sagde ja og pegede på den sidste. Jeg gik så derhen og begyndte at fylde min flaske op, og så kom han løbene og sagde at jeg ikke måtte drikke det, og pegede på en vandhane for enden, som jeg skulle bruge. Det var drikkevand, det andet var fra bjerget og måtte ikke drikkes.

Solen var nu kommet frem og temperaturen var steget godt. Jeg forsatte og efter ca. 3 km løb de 2 stier sammen og så var der pludselig mange igen. Der var nu 9 km. Tilbage og det gik næsten fladt gennem vinmarker og kornmarker indtil vi kom til Los Arcos.
Albergue La Fuente de Austria
Jeg nåede lige at hilse på Silvia fra i går, hende fra Bilbao, som skulle hjem til Bilbao i dag. Det var i udkanten af byen, hvor der stod nogle automater med sodavand m.m. Her sad hun og jeg fik sagt farvel til hende.

Videre ind i byen, fandt mit alberge -  La Fuente de Austria. Fik en seng og så i gang med det sædvenlige, bad, vaske tøj, fodbad og derefter en tur i byen. Det er helligdag, så der var godt liv i byen. Igen var alle klædt i hvidt og rødt og på torvet var det indhegnet og midt i indhegningen stod en stor last/kreatur bil og rundt om indhegningen var der siddepladser hvor der stod en masse børn.

Pludselig gik døren op og ud løb der 8 tyre og børnene skreg højt. Der var vildt at se. På torvet var der også marked og alle var i fuldt gang med at handle og snakke/drikke kaffe/øl. Jeg tror ikke at der var andre pilgrimme der så alt det.

gik jeg til torvet ved kirken hvor der var en bar. Fik mig en baquette og en øl. Nu kom der en masse forbi af de andre jeg kendte og de skulle bo et andet sted. De mente, at jeg skulle forlade det jeg boede i og komme hen til dem. De mente at de havde sagt til mig hvor vi skulle bo. Men jeg blev nu boede. Det er et lille hyggeligt sted, hvor jeg bor på et 4 sengs værelse og da jeg kom som den første valgte jeg en seng lige ved vinduet.


Jeg gik tilbage og opdaterede min blog og fik hygget lidt i haven. Da jeg gik gennem byen, både da jeg kom og senere, synes jeg at det var mærkeligt at der var tremmedøre monteret foran nogle af gaderne, og også den gade hvor alberget havde indgang. Det var også sat afskærmninger op på gaden foran nogle af dørene. Det viste sig at der ml. kl. 18 og 19 skulle være tyreløb i gaden, Så da det nærmede sig, kom der nogle mænd som lukkede gaderne af således at vi ikke kom i vejen for tyrene. Byens unge mænd gik kæphøje rundt. De havde sikkert glædet sig til denne dag hele året. Præcis kl. 18 lød der nogle kanonslag og så kom der 3 tyre løbende. De unge løb foran og prøvede at ophidse tyrene. Jeg er sikkert på at ungtyrene, for de var ikke helt så store som man ellers ser dem, godt vidste hvad det drejede sig op.  Jeg tror at de kører fra by til by med de tyre. Men i hvert fald var det en stor begivenhed. Alle stod på deres balkoner og hujede. Enkelte af de lidt ældre havde en stok så de kunne slå på tyren og gøre den lidt mere vild. Det var lige ved at gå galt på et tidspunkt. I den sidegade jeg stod i stod der en ambulance klar, så man var klar hvis der skulle ske noget. Tyrene løb nu gennem gaden frem og tilbage i en time, 1,2 eller 3 ad gangen.

Efter 20 min. blev det kedeligt at se på så jeg gik tilbage i haven. Ved 19 tiden gik jeg så igen en tur. Jeg var ved at blive sulten og der var fyldt op i køkkenet på alberget. Der var ikke mange som skulle ud og spise. Jeg kom op til torvet hvor jeg havde været tidligere og blev råbt an af Stefano fra Milano, Rachel fra Irland og Assumta fra Nord-Irland (som bor i London) De sad og nød en øl, hørte på musikken og kikkede på al underholdningen. Vi sad så og snakkede en times tid, hvorefter Stafano og jeg bestilte mad. De andre gik en tur. De kom tilbage senere og vi fulgtes så hjemad.

Derefter i seng kl. 21.30 hvor jeg hørte et par kapitler i lydbogen.

4 kommentarer:

  1. Jeg undrer mig lidt over dit indtag af føde undervejs; når jeg har været på Travetur i Norge, starter jeg som regel Dagen med Havvregrød med Rosiner, som Kroppen kan køre på et stykke tid.
    Nu ved jeg jo ikke helt sikkert hvad du får som morgenmad.
    Mvh. Benny Hansen

    SvarSlet
  2. Hej Michael,

    Skal lige se om der er hul igennem, forsat god tur.

    MVH,

    Brian og Lis Hansen

    SvarSlet
  3. Hej Michel
    Så er vi hjemme igen, kom hjem sent lørdag aften, og nu har vi så læst dine beretninger, det er spændende læsning at følge dig på din tur, og det du oplever, og jeg tror nok, at det var godt jeg sagde nej tak til dit tilbud om at komme med.
    Vi har haft en dejlig ferie og vi har nydt det og slappet af.
    Kan du have en fortsat god tur og pas på dig selv. Vi passer på "gården" og på Britta.
    Hilsen Karen og Lauge

    SvarSlet
  4. Hej Michael - vi har først fundet ud af systemet nu, men det er dejligt du har det godt. Spændende læsning.

    Hilsen Hanne og Reino

    SvarSlet