onsdag den 10. august 2011

Dag 2, Orisson - Roncesvalles

Onsdag den 10 august 2011
Refuge Auberge Orisson – Albergue Roncesvalles (17,6 km / 24,81 km)



Dagens kort
Vi var alle oppe kl. 06.30 så alle nåede at spise. Jeg fik også en flute med skinke med i tasken. Jeg regnede med at det ville blive en hård dag så jeg ville ordne min gamle vabel med Compeed. Jeg brugte det også i går, og det fik fint. Det sad ikke så fast, men ok, det gik. I dag ville den overhovedet ikke sidde så ud med Compeed. Jeg lagde så et elastoplast på og det skulle vise sig at være fint. Jeg skiftede det en gang undervejs da jeg holdt spise pause.

Vejret var fantastisk i modsætning til i går hvor det var overskyet. Solen stod flot op og jeg kunne se skyerne ligge nede i dalene. De blev brændt af senere. Efter morgenmad (kaffe med brød) ja så tog jeg af sted. Det gik hurtigt opad (fra 800 m) og det skulle jo ende i 1450 m inden det skulle gå ned igen til Roncesvalles som ligger i 950 m. Det gik nu stille og roligt og i modsætning til dagen før hvor stigningerne var op til 15 % så var det i dag ren barnemad. 

Dagens terræn

Efter 7 km på asfalt forlod vi denne til fordel for en sten/grussti og krydsede den spanske grænse efter 9 km. Ved de 7 km stod en vogn med kaffe, æg og energibars. Det var hyggeligt. Han stod der hver dag og holdt regnskab med alle som kom forbi. Han havde på siden at sin bil skrevet alle lande og i mit tilfælde satte han et hak ud for Danmark. Jeg fik en kop kaffe og en müslibar. Derefter videre ind i spanien hvor de første 4 km gik gennem et skovområde indtil stigningen begyndte fra de 1100 m jeg var på til de 1450 m jeg skulle op på. Det var en hård tur (350 m på 4 km) men det gik fint. Så åbenbarede der sig et syn så flot. Pludselig sås dalen med Roncesvalles og alle bjernene omkring.

Jeg valgte at gøre holdt her og spise min sandwich, smide tøjet, skoene og bare nyde det i varmen. Der var nok en 25 grader, men vindstille. Jeg sad der nok ½ times tid, fik ren t-shirt på og rene strømper.
Derefter begyndte der en nedstigning som virkelig var slem. Jeg skulle 500 m ned over 3,6 km. Det var hårdt for fødderne og kroppen, når der er en rygsæk som trækker.

Men det lykkedes og jeg var fremme 13.30. Blev skrevet ind og fik en seng kl. 14 hvor de åbnede. Fik et bad, vaskede tøj og fandt en balje til et fodbad. Skøøønt.
Albergue Roncelvalles

Fik så ordnet min telefon med det spanske simkort, fik bestilt pilgrims menu (9 euro) og fik opdateret min blog.

Klokken 7 mødtes jeg så med de andre og fik en pilgrimsmenu på en lille restaurant. En dejlig asparssuppe, svineschnitzler med pommesfrites og en yougurt til dessert. Den gemte jeg til næste morgen. Jeg fik kun et par glas rødvin for så jeg skulle til messe kl 20. Så det gik hurtigt. Messen var en sjov oplevelse, nu da det var min første messe. Alle pilgrimmene blev velsignet og blev sidst i messen inviteret op til alters. Jeg tror, at vi var en 60 pilgrimme som var der.

Bagefter så bare i seng

1 kommentar:

  1. Hej Michail
    Vi følger dig hver dag-spændende-fortsat god tur-pas på fusserne.
    kærlig hilsen
    Gitte & Henrik

    SvarSlet