søndag den 28. august 2011

Dag 19, Fromista – Carrión de los Condes

Lørdag den 27. august
Albergue Estrella del Camino, Fromista – Parish Santa Maria albergue, Carrión de los Condes ( 20,95 km / 388,79 km )

Dagens kort
Ved 6 tiden vågnede jeg da de andre var i gang med at pakke. Jeg havde betalt for morgenmad som bliv serveret fra kl. 6.30. Jeg fik ordnet mig og var klar til morgenmaden, kaffe, juice og brød med smør/marmelade. Det var faktisk dejligt.
Derefter af sted klokken 7, hvilket jeg synes passer mig fint. Det er netop blevet lidt lyst uden at solen er stået op, men netop nok til at jeg ikke behøver lys. Jeg gik alene ud af byen og der gik en foran mig. Han stod stille et kort øjeblik og da jeg passerede ham viste det sig at være Don. Don havde sovet på Hostel i nat. Han havde svært ved at sove i sovesal pga det uro han synes der var. Indtil nu har jeg ikke haft problemer med uro eller snorken.
Dagens terræn

Vi forsatte sammen til Poblacion de  Campus, hvor der var 2 muligheder for at gå videre. Vi var lige blevet overhalet af en yngre mand som var på vej ud af mulighed 1 som vart langs med landevejen. Vi råbte til ham at der var en anden vej og han kom over og var glad for at vi fortalte ham det. Vi fulgtes så alle 3 af den anden sti, langs med floden Rio Ucieza 10 km før vi blev ledt ind på stien langs landevejen.
Den yngre mand hed Jaime og var fra Irland. Vi fik alle en hyggelig snak frem til Villacázar de Sirga. Lige før byen løb vi ind i Sheila og en spansk dame som hed Maite (sammentrækning af Marie Terese). Vi ville alle gerne stoppe her for en kop kaffe, men kunne ikke umiddelbart finde et sted. Jaime og jeg gik så videre mens de andre ledte en bar. Da vi nåede det sidste hus i byen, var der en bar om hjørnet, hvor Jan og Marie (Holland) sad. Jeg tog afsked med Jaime (ville have kaffe og lidt frugt) og satte mig hos Jan og Marie. Fik en cafe con leche, en donut og en banan. Så var jeg klar igen og tog afsked med Jan og Marie og forsatte alene de sidste 6 km til Corrión de los Condes.


Jeg nåede mit alberge – Santa Maria ved 11.30 tiden og her mødte jeg Jakob og Birgit. Klokken 12 åbnede de og jeg fik en seng, fik vasket tøj og gik så i byen for at købe noget bedøvende salve til min fod. Den havde været lidt urolig på det sidste stykke og jeg ville nu prøve Voltaren i stedet for det jeg havde. Jeg fandt et Apotek og fik købt salven. Byen her er en lidt større by med en fin forretningsgade, så jeg kikkede mig lidt omkring.

Da jeg kom tilbage var alle de unge, plus Noel og Jaime dukket op. Også Sheila var kommet. De unge spurgte mig om jeg ikke ville spise med dem i aften. Endelig var det et alberge med et dejligt køkken og de ville lave mad. Det ville jeg gerne og sagde at jeg leverede vinen. Noel, som også var der blev også inviteret med og han ville så sørge for lidt ost. Jeg gik ud og handlede og ville lige, på vej tilbage, have et stykke mad. Her løb jeg så ind i Daniel, Laura og Jamie og mens vi sad og spiste kom Jesus forbi. Ham havde jeg ikke set i et par dage så vi fik snakket lidt om hvad det var sket. Han har stadig problemer med sine knæ og havde også  været forbi apoteket og håbede så, at han blev flyvende i morgen.
Tilbage på alberget kom Sheila og sagde at hun havde aftalt med Don at mødes i aften kl. 18.30. Jeg sagde at jeg ville spise med de unge i aften. Samtidig er der messe her i kirken (Santa Maria klokken 20 som jeg vil deltage i). Don var åbenbart igen checket ind på et Hostal.
Derefter gik jeg i gang med dagbog og vil senere prøve at finde en WiFi til opload.
Det lykkedes ikke at finde en WiFi i byen og min mobil ville ikke modtage. Det viste sig senere at den gerne ville modtage på 1. sal i alberget hvor jeg fik en sms om at Britta havde ringet så jeg ringe hjem og snakkede lidt med hende.
Jeg gik igen en tur i byen og fik handlet lidt ind til i morgen, hvor jeg skal gå et 17 km langt strækning uden mulighed for at handle eller få vand. Fik købt lidt vand, bananer, nektariner og appelsiner.
Da jeg kom hjem var de unge (Jacob, Birgit, Georg og Valeska) gået i gang med maden. Jeg fik åbnet vinen og Noel havde købt pølse og ost som han skar i skiver til en snacks. Jeg havde købt en rimelig vin (2,49€) og Noel havde medbragt en halv flaske billig rødvin (0,99€), men den var rimelig god i forhold til prisen. Faktisk var det den vi havde fået den foregående aften til pilgrimsmenuen. Nå, men det var Jacob som stod for hovedretten som var spagetti med en dejlig tomatsovs. Georg og Valeska lavde en dejlig frugtsalat. Faktisk har de lavet den da vi spiste sammen tidligere på caminoen. Vi havde det rigtig hyggeligt, mens 3-4 andre grupper var i gang med deres madlavning. Jeg serverede rødvin til madlavningen. Daniel kom hen mod slutningen og da der var masser af mad tilbage, fik han også noget. Til gengæld tog han så det meste af opvasken. Da vi var færdige med at spise ville de unge også med til messe. Vi udsatte det sidste af opvasken til efter messe og drog alle til messe i kirken ved siden af – Santa Maria. I slutningen af messen blev alle pilgrimmene kaldt op til alteret og der blev messet specielt for os og præsten gik rundt og velsignede hver enkelt.
Da jeg kom tilbage var Kathren og Sheila kommet tilbage efter at have været ude at spise med Don, og hun ledte efter kaffe. Der var ikke noget at så hun spurgte om jeg ville med og drikke en kop kaffe. Hun ville ikke gå alene. Jeg havde også lyst til en kop så vi gik lige over torvet og jeg fik en cafe con leche.
Derefter var det i seng og jeg hørte lidt lydbog. Det er utroligt som det virker søvndyssende. Pludselig opdager jeg at jeg næsten sover og kan ikke finde hoved og hale i det jeg hører. Jeg må næsten starte forfra hver dag så det er klart at det tager flere uger at høre en.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar