fredag den 26. august 2011

Dag 18, Castrojeriz – Fromista

Fredag den 26. august
Albergue San Esteban, Castrojeriz – Albergue Estrella del Camino, Fromista ( 25,82 km / 367,84 km )

Dagens kort
Vi sov i et stort rum alle de 30 som var der. Så jeg vågnede ved at der var nogle som var ved at gøre sig klar. Kort efter lød alarmen ovre fra Clare, så klokken var så 5.45. Jeg fik ordnet mig og pakket min rygsæk. På dette alberge, var der kaffe med brød om morgenen, så jeg fik min cafe con leche og et par stykker toast. Spiste også lige et æble. Derefter blev det tid til at tage afsked med Ed og Clare. Jeg kunne se på dem, at de hellere ville have blevet og forsat, men ferien var jo ovre. Der var mange, de skulle tage afsked med. Jeg fik nogle krammere og de fulgte mig ud til caminoen, efter igen at have inviteret mig og Britta til England og besøge dem.

Det var godt mørkt og køligt, og det havde regnet om natten. Det havde dog ikke regnet så meget, at caminoen var blevet mudret, heldigvis. Lige efter byen gik det voldsomt opad med en stigning på 12 %. Jeg skulle 150 meter op, så det fik hjertet op i omdrejninger. På grund af mørket, havde jeg lygten tændt for at holde øje med skiltene og pilene. Det blæste lidt koldt og samtidig så det ikke særligt stjerneklart ud. Da jeg nåede toppen, var det blevet lidt lysere og jeg kunne, at det var overskyet og at skyerne så sorte ud. Jeg pakkede min poncho ud og tog den på for en sikkerheds skyld. Det var blæst mere op og vinden var kold og da ponchoen var vindtæt, så mærkede frøs jeg ikke.
Dagens terræn

Jeg fortsatte gennem Itero de la Vera, mod Boadilla del Camino hvor jeg ville holde en pause. Jeg gik alene i dag men havde dog aftalt hvilket alberge vi skulle bo på. Kort før Boadilla kom Birgit og Jacob op til mig. Det er et ung tysk par fra München, begge studerende, som jeg har set engang imellem. De har fundet sammen med et andet tysk par, Georg og Valeska, som jeg ofte har spist med. Jeg har ikke snakket så meget med dem, men vi fulgtes ad sammen til Fromista i dag, og bor på samme alberge igen.

Da vi nåede Boadilla del Camino, gik vi ind på alberget der og jeg fik en cafe con leche, og spiste også en nektarin og en müslibar. Det var et rigtig lækkert alberge, med have og svømmepøl, men vi skulle jo videre, de sidste 6 km til Fromista.
Det havde været en lang tur i dag, 5 timers vandring (25.7 km) og også lidt kedelig vej at gå på gennem Tierra de Campos. Benene synes at være ok da vi nåede vores alberge – Estrella del Camino, hvor jeg fik en seng, vasket lidt tøj og et fodbad.
Albergue Estrella del Camino

Derefter gik jeg i gang med dagbogen og bloggen. Mens jeg sad der kom Georg og Valeska og senere kom Daniel, også fra Tyskland og Laura fra Østrig. Det var alle de unge jeg havde fundet sammen med i dag, men de er vældig flinke. En ny pilgrim fra Korea som hed Ke kom også. Vi fik snakket lidt. Han var gift med en spansk pige og de mødtes i sin tid i Moskva.

Jeg gik nu en tur i byen, fik handlet lidt ind og løb ind i Noel. Han og de andre boede på det kommunale (municipal) alberge hvor jeg også ville havde boet, men jeg havde hørt at det var dårligt om eftermiddagen og havde hørt at det private som lå i byen var godt, med have og ikke for stort. Det viste sig at jeg Havde hørt rigtigt.

Noel fortalte at de havde aftalt at mødes på torvet om aftenen kl. 18.30 og spise så jeg sagde ok til at være med. Jeg gik så hjem og sad em times tid i haven og hørte lydbog og kort efter kom de unge tilbage. De ville ned og bade i det kommunens svømmebassin, men de kom tilbage uden at have svømmet. De skulle købe en badehætte for 5 Euro og det synes de var for meget. De inviterede mig med ud om aftenen og spise, men jeg måtte sige fra da jeg havde en aftale med ”the oldies” – Noal, Don, Jan, Marie, Kathrine og Sheila.

Vi mødtes kl 18.30 og fandt et sted hvor de serverede pilgrims menu.  Den koster normalt mellem 8.50 Euro og 10.50 Euro for 3 retter inklusiv brød, vand og vin. Vi fik som sædvanlig en hyggelig aften bortset fra at tv'et i restauranten viste tyrefægtning. Vi brugte lidt tid på at være forargede, det var faktisk ikke sjovt at se hvordan tyren rendte rund med spyd i sig for til sidst, efter 1 time at bliver slået ihjel. Bagefter interviewede de tyrefægteren og viste slowmotion af kampen. Lidt barbarisk.

Derefter i seng til min lydbog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar